Pengaruh Penerapan Gaya Mengajar Komando Terhadap Kemampuan Gerak Dasar Menendang Bola Menggunakan Kaki Bagian Dalam Pada Permainan Sepak Bola Siswa SMP Negeri 5 Tondano

Authors

  • Aditya Bulow Universitas Negeri Manado
  • Beatrix J. Podung Universitas Negeri Manado
  • A. R. J. Sengkey Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.62027/praba.v3i3.533

Keywords:

command style, kicking skill, motor learning, physical education, soccer

Abstract

This study aims to investigate the effect of command teaching style on the ability to kick a ball using the inside of the foot in junior high school students. The research method used is a quasi-experimental design with one group pretest-posttest. The sample consisted of 30 eighth-grade students from SMP Negeri 5 Tondano selected through purposive sampling. Data were collected using pretest and posttest instruments and analyzed using descriptive statistics and paired sample t-test. The results showed a significant increase in posttest scores compared to pretest scores, indicating the effectiveness of the command teaching style in improving the technical ability of kicking a ball with the inside foot. The findings support the application of structured and directive teaching approaches in physical education, particularly in learning fundamental motor skills. This study highlights the relevance of teacher-centered methods for skill acquisition and offers practical implications for physical education practitioners.

References

Ardiansyah, B., & Nursalim, A. (2024). Pengaruh model pembelajaran dan gaya mengajar terhadap kemampuan motorik siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 6(1), 23–31. https://doi.org/10.33369/jpjo.v6i1.2345.

Bachtiar, S. (2018). Pengaruh gaya mengajar komando terhadap hasil belajar dribbling menggunakan punggung kaki pada permainan futsal di SMPN 6 Kota Sukabumi. Jurnal Ilmiah Olahraga, 3(2), 101–108.

Dewi, S. P. (2021). Efektivitas gaya komando dalam pembelajaran lompat jauh bagi siswa sekolah menengah. Jurnal Ilmiah Olahraga, 9(2), 76–83. https://jurnal.unesa.ac.id/olahraga2021.

Hasyim, M. (2020). Penerapan gaya mengajar komando untuk meningkatkan teknik dasar sepak bola pada anak usia dini. Jurnal Olahraga dan Kesehatan, 8(3), 101–108. https://doi.org/10.24176/jok.v8i3.2020.has.

Matakupun, J. (2009). Strategi belajar mengajar pendidikan jasmani dan kesehatan. Jakarta: Dinas Pendidikan dan Pengajaran.

Mosston, M., & Ashworth, S. (2008). Teaching physical education (6th ed.). Pearson Education.

Nurhadi, T., & Setiawan, D. (2022). Efektivitas gaya mengajar komando dalam meningkatkan keterampilan motorik siswa SMP. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 10(1), 45–53. https://doi.org/10.26740/jpok.v10n1.p45-53.

Prabowo, E. (2010). Hasil pembelajaran dribbling-shooting sepak bola. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 2(1), 56–61.

Putri, R., & Suryana, D. (2023). Perbandingan gaya mengajar komando dan resiprokal dalam pembelajaran sepak bola di SMP. Jurnal Keolahragaan, 11(2), 132–140. https://journal.uny.ac.id/keolahragaan2023.

Rahman, M. A. (2018). Pengaruh latihan tendangan menggunakan kaki dalam dan punggung kaki terhadap accuracy shooting ke gawang. (Skripsi). Universitas Negeri Yogyakarta.

Santosa, A., & Handayani, S. (2021). Analisis efektivitas metode demonstrasi dalam pembelajaran teknik dasar sepak bola. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Kesehatan, 8(1), 19–27. https://doi.org/10.21831/jpjk.v8i1.38790

Siregar, H., & Mulyana, T. (2020). Studi komparatif pengaruh gaya mengajar terhadap hasil belajar keterampilan passing sepak bola. Prosiding Seminar Nasional Olahraga 2020, 122–130. https://proceedings.upi.edu/olahraga2020.

Sucipto, D., dkk. (2000). Sepak bola. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Sukardi, A. (2022). Strategi pembelajaran teknik dasar olahraga di masa pasca-pandemi. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Adaptif, 4(1), 44–53. https://jurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/jpja/article/view/1133.

Suryadi, B., & Nugroho, A. (2021). Hubungan gaya mengajar dan minat belajar terhadap hasil belajar sepak bola. Jurnal Sport Science, 9(3), 231–239. https://doi.org/10.24843/jss.v9i3.2021.

Wahyuni, T., & Fitriana, R. (2020). Pengaruh metode pembelajaran langsung terhadap keterampilan bermain sepak bola. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 9(2), 71–78. https://doi.org/10.21009/jik.v9i2.2020.

Wicaksono, A., & Hidayat, A. (2021). Pengaruh gaya mengajar komando terhadap hasil belajar passing sepak bola di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani Indonesia, 5(2), 87–94. https://jurnal.unimed.ac.id/2021/wicaksono-gaya-komand.

Yulianto, T. (2020). Pendekatan gaya mengajar dalam pendidikan jasmani: Kajian teoritis dan praktis. Jurnal Pendidikan Fisik dan Olahraga, 5(4), 112–119. https://repository.upi.edu/yulianto-komando2020.pdf.

Zulkarnaen, R., & Permana, A. (2022). Implementasi model pembelajaran taktis dalam permainan sepak bola. Jurnal Sport Education, 6(1), 12–19. https://journal.unesa.ac.id/index.php/sporteducation.

Zulkarnain, I. (2023). Efektivitas metode command style dalam olahraga prestasi siswa sekolah dasar. Jurnal Keolahragaan, 11(1), 90–98. https://doi.org/10.21831/jk.v11i1.2023.zul

Downloads

Published

2025-09-23

How to Cite

Aditya Bulow, Beatrix J. Podung, & A. R. J. Sengkey. (2025). Pengaruh Penerapan Gaya Mengajar Komando Terhadap Kemampuan Gerak Dasar Menendang Bola Menggunakan Kaki Bagian Dalam Pada Permainan Sepak Bola Siswa SMP Negeri 5 Tondano. Jurnal Praba : Jurnal Rumpun Kesehatan Umum, 3(3), 142–150. https://doi.org/10.62027/praba.v3i3.533

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.