Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Motorik Kasar pada Anak Prasekolah di PAUD Mutiara Qur’an RW 07 Banyuanyar Kota Surakarta

Authors

  • Assarah Valentina Febriyanti Universitas ‘Aisyiyah Surakarta
  • Maryatun Maryatun Universitas ‘Aisyiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.62027/praba.v2i3.155

Keywords:

parenting, gross motor development, preschool

Abstract

 During the preschool period, children's growth is stable, this can be seen from the aspect of physical development or motor development, the most important factor that can affect gross motor development is parenting, because parenting is a way that parents do in encouraging children to achieve goals. To analyze the relationship between parenting patterns and gross motor development in preschool children at Paud Mutiara Qur'an RW 07 Banyuanyar Surakarta City. The type of research used quantitative with a cross sectional approach with a sample of 67 respondents. Data were collected through questionnaires and KPSP sheets. Based on parenting patterns, namely democratic parenting patterns as many as 47 respondents, and based on the incidence of gross motor development that is in accordance with the development of 46 students. Analysis with the chi square test shows that there is a relationship between parenting patterns and gross motor development in preschool children at Paud Mutiara Qur'an Rw 07 Banyuanyar Surakarta City (p-value = 0.000). The existence of good parenting can encourage children to achieve the desired goals, such as the development of gross motor development in preschool-age children so that children can follow development according to their age stage.

References

Aidah, Siti Nur. (2020). Tips Menjadi Orang Tua Inspirasi Masa Kini. Jogjakarta: Penerbit KBM Indonesia.

Anonyma, P. (2020). Hubungan Pola Asuh Ibu dengan Tingkat Perkembangan Motorik Kasar pada Anak Usia 3-6 Tahun di TK Cemara 2 Surakarta. Jurnal Stethoscope, 1(1), 41–48.

Anonyma, P. (2020). Hubungan Pola Asuh Ibu dengan Tingkat Perkembangan Motorik Kasar pada Anak Usia 3-6 Tahun di TK Cemara 2 Surakarta. Jurnal Stethoscope, 1(1), 41–48.

Budiyanti, Y., Damayanti, A., Saputra, A., Maidartati, Tania, M., & Kurniawati, N. (2022). Gambaran Pola Asuh Orangtua Pada Anak Prasekolah. Jurnal Keperawatan BSI, 10(1), 138–145.

Deni, Laili Kurniawati. 2020. Pola Asuh Orang Tuadengan Perkebangan Balita di Posyandu Arjuna RW IV POS 3 Kelurahan Kemayoran Kecamatan Krembangan Surabaya. Artikel Penelitian Depkes

Elan, E., & Handayani, S. (2023). Pentingnya Peran Pola Asuh Orang Tua untuk Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 2951–2960.

Elyani Sembiring. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Halus Dan Motorik Kasar Pada Anak Usia 3-6 Tahun Di Desa Namorambe. Jurnal Keperawatan, 6(2), 14–20.

Endra, K. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Motorik Anak Usia 3-5 Tahun. Jurnal Ners Indonesia, Volume 6, Nomor 2

Eva Soraya Zulfa. (2023). Pengaruh Permainan Tradisional Lompat Tali Terhadap Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. ATTAQWA: Jurnal Pendidikan Islam Dan Anak Usia Dini, 2(1), 15–26.

Fatmawati, A., Fajrillah, F., & Woso, I. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Anak Balita di Paud Permataku Palu. Jurnal Persatuan Perawat Nasional Indonesia (JPPNI), 4(1), 50.

Fusfitasari, Y., & Eliyanti, Y. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Halus, Kasar Dan Bahasa Pada Anak Pra Sekolah (3-5 Tahun) Di Puskesmas Sumber Harta Kabupaten Musi Rawas. Nursing Journal, 2(1), 1–15.

Haryanto. (2019). Perkembangan Anak Usia Dini.

Kementrian Kesehatan RI. (2019). Profil Kesehatan Indonesia 2018. Jakarta: Kementrian Kesehatan Republik Indonesia

Krisdiantini, Amilia, Bagus Setyoboedi, dan Ilya Krisnana. (2020). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Anak pada Usia Prasekolah. Indonesian Midwifery and Health Sciences Journal, 4(4), 386-394.

Lena, R., Silaban, S., P, J. H., Kristen, P., Usia, A., & Ilmu, F. (2023). Melalui Olahraga Senam Irama. 1(2), 200–205.

Mardiyanti. “Pola Asuh Orang Tua Mempengaruhi Perkembangan Balita di Posyandu Arjuna RW IV Pos 3 Kelurahan Kemayoran Kecamatan Krembangan Surabaya”. Skripsi. 2014.

Munawaroh. A. U. 2019. Pengembangan Media Maze Alur Tulis Pada Perkembangan Motorik Halus. Jurnal Pendidikan Modern”. Vol. 05, No. 1

Musthofa, A. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Motorik Anak Pra Sekolah (Literature Review). Jurnal Sehat Masada, 16(1), 163–174.

Septiani, M. (2022). Hubungan Pengetahuan Ibu dengan Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia Prasekolah di TK Idhata Kecamatan Peusangan Kabupaten Bireuen Relationship of Mother’s Knowledge with Ground Motor Development in Preschool Age Children at Idhata Kindergarten Peusa. Journal of Healtcare Technology and Medicine, 8(1), 2615–109.

Supartini, Y. 2021. Buku Ajaran Konsep Dasar Keperawatan Anak. Jakarta: EGC.

Suprayitno, E., Yasin, Z., Kurniati, D., & Rasyidah. (2021). Peran Keluarga Berhubungan dengan Tumbuh Kembang Anak Usia Pra Sekolah. Journal of Health Science, VI(II), 63–68.

Ulya, N., Diana, R. R., Uin, P., Kalijaga, S., Uin, P., & Kalijaga, S. (2021). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Anak Usia. Jurnal Golden Age, 5(02), 304–313.

World Health Organization. Joint Child Malnutrition Estimates 2018 edition – interactive dashboard [Internet]

Published

2024-09-17

How to Cite

Assarah Valentina Febriyanti, & Maryatun Maryatun. (2024). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Motorik Kasar pada Anak Prasekolah di PAUD Mutiara Qur’an RW 07 Banyuanyar Kota Surakarta. Jurnal Praba : Jurnal Rumpun Kesehatan Umum, 2(3), 80–92. https://doi.org/10.62027/praba.v2i3.155

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.