Pengaruh Laboratorium Busana Terhadap Keberhasilan Mata Pelajaran Teknologi Menjahit Di SMK Negeri 1 Airmadidi
DOI:
https://doi.org/10.62027/praba.v3i1.409Keywords:
Fashion Laboratory, Sewing Technology, Learning Achievement, Vocational SchoolAbstract
This study aims to determine the influence of the fashion laboratory on students’ learning achievement in the Sewing Technology subject at SMK Negeri 1 Airmadidi. The research is grounded in the importance of practical facilities in vocational education, particularly in supporting students’ sewing skills. Although the school provides a fashion laboratory, students’ learning outcomes remain low, with 57.5% failing to meet the Minimum Mastery Criteria (KKM). This research employs a quantitative approach using simple linear regression analysis. The sample consisted of 40 eleventh-grade students majoring in Fashion Design, selected through total sampling. Data were collected through questionnaires measuring students’ perceptions of the fashion laboratory and documentation of semester exam scores as an indicator of learning achievement. The results indicate that the fashion laboratory has a significant influence on students’ academic success. The calculated t-value was 2.544, greater than the critical t-value of 1.686, confirming the acceptance of the alternative hypothesis. The coefficient of determination (R²) was 0.546, meaning that the fashion laboratory contributes 54.6% to learning outcomes, while the remaining 45.4% is influenced by other factors. These findings highlight the critical role of adequate and well-utilized laboratory facilities in supporting effective teaching and learning processes in vocational schools.
References
Awe, E. Y., & Benge, K. (2018). Hubungan antara minat dan motivasi belajar dengan hasil belajar ipa pada siswa SD. Journal of Education Technology, 1(4), 231-238.
Djamarah Syaiful Bahari Dan Aswan Zain. 2020. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Fransiska, A. R. N., Rahayu, I. A. T., Mayasari, P., & Kharnolis, M. (2024). Pengaruh Sarana Prasarana Sekolah terhadap Hasil Belajar Siwa pada Teknik Dasar Menjahit Kelas X SMK Dharma Wanita Gresik. Journal on Education, 6(2), 14174-14179.
Gaol, A. F. L., Nelyahardi, N., dan Yaksa, R. A. (2023). Faktor motivasi dalam mendorong keberhasilan belajar siswa di SMA Negeri 4 Kota Jambi. Journal on Education, 5(2), 2801-2807.
Giawa, N. N., Laia, B., & Gaho, Y. (2023). Pengaruh Fasilitas Laboratorium Jurusan Teknik Komputer Dan Jaringan Terhadap Kompetensi Siswa Di Smk Negeri 1 Lolomatua. Curve Elasticity: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(2), 174-184.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Buku Panduan Merdeka Belajar Kampus. Merdeka 2020. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Mahanani, C., Susanto, M. R., & Purnomo, S. (2020). Relasi motivasi kerja terhadap kinerja pengelolaan laboratorium di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Taman Vokasi, 8(1),
Putri, M. L., Merta, I. W., & Rasmi, D. A. C. (2023). Hubungan antara Pemanfaatan Laboratorium dengan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi. Journal of Classroom Action Research, 5(2), 193-197.
Puput Dayanti Abubakar, Steven Rogahan, dan Telly F. S. Tangkere. (2023). Pengaruh Pembelajaran Teaching Factory Bidang Busana Terhadap Keterampilan Enterpreneurship Siswa Di Smk Negeri 1 Tidore Kepulauan”. Gearbox: Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 4(2), 124
Rogahan, S., & Tangkere, T. (2023). Pengaruh Pembelajaran Teaching Factory Bidang Busana Terhadap Keterampilan Enterpreneurship Siswa Di Smk Negeri 1 Tidore Kepulauan”. Gearbox: Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 4(2), 122-130.
Sihombing, S., Silalahi, H. R., Sitinjak, J. R., & Tambunan, H. (2021). Analisis minat dan motivasi belajar, pemahaman konsep dan kreativitas siswa terhadap hasil belajar selama pembelajaran dalam jaringan. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 4(1), 41-55.
Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanti, R., Herlina, L., & Sasi, F. A. (2021). Teknik pengelolaan laboratorium. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Sholikhah, R, Wahyuningsih, S, Paramita, O, (2021). Buku SOP (Standar Operasional Prosedur) Laboratorium Pendidikan Tata Busana. Deepublish: Yogyakarta.
Sholikhah, R., & Suci, P. H. (2020). Pengembangan SOP (Standart Operational Procedure) Laboratorium Dalam Rangka Optimalisasi Fungsi Laboratorium Pada Program Studi Pendidikan Tata Busana UNNES. TEKNOBUGA: Jurnal Teknologi Busana dan Boga, 8(2), 152-160.
Syafi‟i, Ahmad. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa dalam Berbagai Aspek dan Faktor Yang Mempengaruhi, Jurnal Komunikasi Pendidikan. 02 (2): 115-123
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Pasal 3 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Widiarti, E. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kesiapan Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X Ilmu-Ilmu Sosial Di SMA Negeri 2 Banguntapan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 7(4), 298-305.
Yeremia, Y., & Sitinjak, D. S. (2023). Analisis Pentingnya Pembelajaran Di Laboratorium Bagi Motivasi Belajar Siswa; Analysis Of The Importance Of Learning In Laboratory For Student Learning Motivation. ChemER: Journal of Chemistry and Education Research, 2(2), 88-95.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Praba : Jurnal Rumpun Kesehatan Umum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.