Hubungan Pengetahuan Berbusana Dengan Penampilan Diri Mahasiswa Jurusan Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Fakultas Teknik Universitas Negeri Manado

Authors

  • Rini Kusma Safitri Universitas Negeri Manado
  • Henny Jeane Polii Universitas Negeri Manado
  • Louisa Nicolina Kandoli Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.62027/praba.v3i2.345

Keywords:

Relationship, Knowledge, Self-Appearance

Abstract

This study explores the self-appearance of Fashion Design students in the Family Welfare Education Department, Faculty of Engineering, Manado State University. The aim of the research is to examine the relationship between fashion knowledge and the self-appearance of these students. This is a descriptive correlational study, which provides an overview of the relationship between the variable of fashion knowledge (X) and the variable of self-appearance (Y). The population in this study consists of 50 undergraduate Fashion Design students from the 2021–2024 cohorts, with a sample size of 33 students. The sample was selected using a simple random sampling technique. The research instrument used was a questionnaire based on a Likert scale. Data analysis techniques included descriptive statistics, data quality testing, and a t-test. The results of the study reveal that there is a positive relationship between fashion knowledge and the self-appearance of Fashion Design students in the Family Welfare Education Department, Faculty of Engineering, Manado State University, with a contribution of 51.3%.

References

Alsa, A. (2020). Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif Serta Kombinasi Dalam Penelitian Psikologi. Pustaka Pelajar.

Alydiatri, B., & Asiatun, K. (2022). Identifikasi Pengetahuan Busana Dan Keterampilan Yang Dibutuhkan Fashion Stylist. 1–14.

Dewi, S. F. (2019a). Pengaruh Pengetahuan Busana Terhadap Perilaku Konsumsi Busana Pada Siswa Jurusan Tata Busana Smk N 3 Klaten. Eprints@Uny, 3(April), 49–58.

Dewi, S. F. (2019b). Pengetahuan busana sangat penting sebagai pengantar pemahaman dan latihan praktik atau bekal untuk seseorang yang akan terjun dalam bidang busana , khususnya pada pihak pihak yang ingin mengenal busana lebih jauh , seperti para siswa jurusan t. X, 1–9.

Fazira, S. H., Handayani, A., & Lestari, F. W. (2022). Faktor Penyebab Quarter Life Crisis Pada Dewasa Awal. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(2), 1349–1358.

Mukhtar, A. M. (2022). Tata Cara Berpakaian Dapat Mempengaruhi Perkembangan Jiwa Anak. Journal Educandum, 8(2), 211–219. https://id.m.wikipedia.org

Nisaa, A., & Igiany, P. D. (2018). Gambaran Tingkat Pengetahuan & Sikap Ibu Tentang Imunisasi Dasar Pada Anak Di Kab. Sukoharjo. J-MIAK, 01(02), 15–18.

Qorib, F., Oktarina, R. A., & Ermelinda, J. J. (2023). Penggunaan Busana Sebagai Bentuk Ekspresi dan Identitas Mahasiswa di Media Sosial. Jurnal Komunikasi Nusantara, 5(2), 236–251.

Rahardja, C. T. (2017). Hubungan Penampilan Fisik, Kepuasan Diri, Media, dan Self-Esteem pada Wanita. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 4(2), 261–271. https://doi.org/10.31843/jmbi.v4i2.123

Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan dan Eksperiment. CV. Budi Utama.

Salma, G., & Falah, M. (2023). Fashion Sebagai Bentuk Ekspresi Diri dan Karakter Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bandung. Jurnal ATRAT, 9(1), 94–103.

Sarmanu. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan Statistika. Airlangga University Press.

Sawitri, S., Naam, F., Prasetyaningtyas, W., & Rachmawti, R. (2020). Kemampuan mahasiswa pendidikan tata busana dalam mencipta desain busana dengan sumber inspirasi film. Prosiding Pendidikan Teknik Boga Busana FT UNY, 15(1), 1–7.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif. Alfabeta,2018.

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono, prof. dr. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (edisi kedu). ALFABETA BANDUNG.

Umami, M. Z. (2020). Pengetahuan Busana Sebagai Dasar Dalam Pemilihan & Pemakaian Busana Sesuai Waktu Dan Kesempatan.

Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(1), 2896–2910.

Downloads

Published

2025-04-13

How to Cite

Rini Kusma Safitri, Henny Jeane Polii, & Louisa Nicolina Kandoli. (2025). Hubungan Pengetahuan Berbusana Dengan Penampilan Diri Mahasiswa Jurusan Pendidikan Kesejahteraan Keluarga Fakultas Teknik Universitas Negeri Manado. Jurnal Praba : Jurnal Rumpun Kesehatan Umum, 3(2), 33–39. https://doi.org/10.62027/praba.v3i2.345

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.