Hubungan Pengetahuan Ibu Bekerja Dengan Tumbuh Kembang Balita Di Klinik Kasih Ibu Sejati, Kelurahan Sei Sikambing C II, Kecamatan Medan Helvetia
DOI:
https://doi.org/10.62027/vitamedica.v3i2.464Keywords:
child development, maternal knowledge, working mothersAbstract
The toddler period is a golden stage of child development influenced by several factors, including maternal knowledge in parenting. Working mothers face challenges in balancing professional responsibilities with caregiving roles. This study aimed to examine the relationship between working mothers’ knowledge and the growth and development of toddlers at Kasih Ibu Sejati Clinic, Sosa District, Padang Lawas Regency. This research used a descriptive analytic design with a cross-sectional approach involving 42 working mothers with toddlers. The results showed that most working mothers had good knowledge (38.1%) and most toddlers were in the good developmental category (64.3%). The Chi-square test yielded a p-value of 0.004, indicating a significant relationship between the mother's level of knowledge and toddler development. Good knowledge enables mothers to provide better-quality care despite time limitations. These findings imply the importance of enhancing education for working mothers to support optimal child development.
References
Ernawati, E., & Setyowati, D. (2022). Hubungan tingkat pengetahuan ibu bekerja dengan pola pengasuhan anak usia dini. Jurnal Keperawatan dan Kebidanan Indonesia, 10(2), 45–52.
Najihah, R., Wahyuni, D., Yuniati, R., & Jayanti, R. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi tumbuh kembang anak di Gampong Cot Mesjid Kecamatan Lhueng Bata Kota Banda Aceh. Jurnal Dunia Kesehatan, 9(1), 12–20.
Notoatmodjo, S. (2020). Pendidikan dan perilaku kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Notoatmodjo, S. (2021). Ilmu perilaku kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Nurjanah, E., Susanti, L., & Dewi, S. (2023). Pengetahuan ibu dan pengaruhnya terhadap praktik pengasuhan anak usia dini. Jurnal Ilmu Kesehatan Anak, 5(1), 33–41.
Siregar, M. (2021). Hubungan pengetahuan dan sikap ibu nifas tentang pencegahan infeksi tali pusat di Puskesmas Aek Nabara. Jurnal Kebidanan Indonesia, 8(1), 25–30.
Syahailatua, T., & Kartini, E. (2020). Hubungan pengetahuan ibu bekerja tentang tumbuh kembang anak usia 1–3 tahun dengan perkembangan anak. Jurnal Ilmu Kesehatan, 11(3), 101–108.
Fitriani, D., & Sulastri, D. (2020). Pengaruh stimulasi terhadap perkembangan anak usia balita. Jurnal Ilmu Kesehatan, 12(2), 87–93. https://doi.org/10.31227/jik.v12i2.2020.
Handayani, R., & Suparmi. (2021). Hubungan antara pengetahuan ibu dan status gizi dengan perkembangan anak usia 1–3 tahun. Jurnal Kesehatan Ibu dan Anak, 9(1), 56–63.
Kurniasari, D., & Wahyuningsih, S. (2022). Peran ibu bekerja dalam pemenuhan kebutuhan dasar anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 24–30.
Rahmawati, R., & Maulida, R. (2023). Pengaruh gawai terhadap perkembangan sosial emosional anak usia 3–5 tahun. Jurnal Psikologi Anak, 5(2), 78–85.
Yuliani, S., & Fatmawati, D. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan balita. Jurnal Keperawatan Anak, 3(2), 40–48. https://doi.org/10.20473/jka.v3i2.2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 VitaMedica : Jurnal Rumpun Kesehatan Umum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.