Hubungan antara Intensitas Penggunaan Gadget Terhadap Ketajaman Penglihatan pada Siswa SDN 1 Banda Sakti Kota Lhokseumawe

Authors

  • Mulyati Sri Rahayu Universitas Malikussaleh
  • Muhammad Arvin Harwansya Universitas Malikussaleh
  • Cut Sidrah Nadira Universitas Malikussaleh

DOI:

https://doi.org/10.62027/vitamedica.v3i2.354

Keywords:

Gadget, Visual Acuity, Students

Abstract

Communication tools in today's era that can be carried anywhere are called gadgets. The use of this modern communication tool occurs as an effort to develop technology in the world. Excessive use of gadgets can trigger eye health disorders that result in computer vision syndrome. The purpose of this study was to determine the relationship between gadget use and visual acuity in students of SDN 1 Banda Sakti, Lhokseumawe City. The cross-sectional approach is the research method used, the measuring instrument used is a snellen chart and a gadget usage questionnaire. The sampling technique used was Stratified random sampling with a total of 152 students as respondents. The results of the analysis using the chi-square test were obtained in the right eye, most respondents with good duration and position of gadget use experienced mild visual acuity disorders while those who were not good mostly experienced moderate visual acuity disorders. For the distance and lighting categories when using gadgets, respondents both experienced moderate visual acuity disorders. For the left eye of respondents with good and bad gadget use, most of them had mild visual acuity disorders. It can be concluded that there is a significant relationship between the duration, position, and distance of gadget use and visual acuity in students of SDN 1 Banda Sakti, Lhokseumawe City.

References

Abdu, S., Saranga’, J. L., Sulu, V., & Wahyuni, R. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap penurunan ketajaman penglihatan. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 4(1), 24–30. https://doi.org/10.52774/jkfn.v4i1.59

Andani, E. W., Juliejantiningsih, Y., & Sutopo, H. (2024). Layanan bimbingan klasikal dengan metode problem solving untuk mengurangi nomophobia siswa kelas XI TE 2 SMKN 4 Semarang, 69–75.

Bawelle, C. F. N., Lintong, F., & Rumampuk, J. (2016). Hubungan penggunaan smartphone dengan fungsi penglihatan pada mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Manado angkatan 2016. Jurnal E-Biomedik, 4(2), 0–5. https://doi.org/10.35790/ebm.4.2.2016.14865

Hanun, I. S., & Riyadi, M. E. (2024). Durasi penggunaan gadget dan ketajaman mata pada remaja: Studi korelasi. Jurnal Ilmu dan Teknologi Kesehatan Terpadu, 4(1), 24–31. https://doi.org/10.53579/jitkt.v4i1.160

Israwati, N., Rosjidi, C. H., & Indriastuti, D. (2024). Hubungan durasi penggunaan gadget dengan gangguan tajam penglihatan pada anak di SDN 93 Kendari Nur. Jurnal Ilmiah Karya Kesehatan, 04, 9–13.

Kemkominfo. (2020). Laporan kinerja Kemkominfo 2020.

Marpaung, J. (2018). Pengaruh penggunaan gadget dalam kehidupan. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 5(2), 55–64. https://doi.org/10.33373/kop.v5i2.1521

Nasyahtadila, V., Djunaedi, E., Suparni, S., & Sekar Laras, D. (2022). Jarak, durasi, dan keluhan kelelahan mata dalam penggunaan gadget civitas akademika STIKes Dharma Husada Bandung tahun 2020. Jurnal Sehat Masada, 16(1), 58–68. https://doi.org/10.38037/jsm.v16i1.264

Payne, M. (1995). Computer vision syndrome: A short review. British Journal of Social Work, 25(4), 537–544.

Qonita. (2021). Pengaruh penggunaan gadget dengan penurunan ketajaman penglihatan pada remaja. Jurnal Ilmiah Pamenang, 3(1), 31–62. https://doi.org/10.53599/jip.v3i1.79

Rachmawati, P., Rede, A., & Jamhari, M. (2015). Pengaruh penggunaan gadget terhadap hasil belajar mahasiswa Pendidikan Biologi angkatan 2013 FKIP UNTAD pada mata kuliah desain media pembelajaran. E-JIP BIOL, 5(1), 35–40.

Saroinsong, W. P., & Khotimah, N. (2016). Gadget usage inhibited interpersonal intelligence of children on ages 6–8 years old. Jurnal Tekpen, 1(4), 941–952.

Setiawani, D., & Saidah. (2022). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan psikologi pada anak kelas V SD 77 Rejang Lebong. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 851–864. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/6837

Sofiani, A., & Puspita Santik, Y. D. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi derajat miopia pada remaja (studi di SMA Negeri 2 Temanggung Kabupaten Temanggung). Unnes Journal of Public Health, 5(2), 176. https://doi.org/10.15294/ujph.v5i2.10120

Zakiyuddin, Z., Reynaldi, F., Luthfi, F., Sriwahyuni, S., & Ilhamsyah, F. (2020). Dampak gadget pada anak usia remaja di SMP Negeri 02 Meureubo Kecamatan Meureubo Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar, 2(1), 161. https://doi.org/10.35308/baktiku.v2i1.1978

Downloads

Published

2025-04-30

How to Cite

Mulyati Sri Rahayu, Muhammad Arvin Harwansya, & Cut Sidrah Nadira. (2025). Hubungan antara Intensitas Penggunaan Gadget Terhadap Ketajaman Penglihatan pada Siswa SDN 1 Banda Sakti Kota Lhokseumawe . VitaMedica : Jurnal Rumpun Kesehatan Umum, 3(2), 68–74. https://doi.org/10.62027/vitamedica.v3i2.354