Penyuluhan Internet Sehat Dan Aman Untuk Masyarakat Kelurahan Sentang, Kecamatan Kisaran Timur, Kabupaten Asahan
DOI:
https://doi.org/10.62027/sevaka.v3i4.588Keywords:
digital literacy, safe internet, data security, digital ethics, community participationAbstract
This community service program aims to improve digital literacy among residents of Sentang Urban Village, Kisaran Timur Subdistrict, Asahan Regency. The main issues addressed include low public awareness of safe and healthy internet usage and the risks of data misuse, hoaxes, and cyberbullying. A participatory counseling method was employed, involving residents directly in discussions, simulations, and digital security practices. The results show a significant increase in participants’ understanding of digital ethics, cybersecurity, and wise internet usage. Additionally, the activity led to the formation of a new social institution called the Internet Safety Awareness Group (KWSIS), which serves as a community-based educational forum. These findings indicate that participatory approaches are effective in fostering digital literacy-based social change.
References
Alim, A. S., & Zabidi, A. (2021). Implementasi Literasi Digital dalam Pendidikan Karakter Siswa pada Era Digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(2), 155–164. https://doi.org/10.17977/um019v6i22021p155.
Aprilia, F., & Wulandari, D. (2021). Membangun Etika Digital Peserta Didik Melalui Pendidikan Literasi Digital. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 123–135. https://doi.org/10.21831/jpk.v11i1.38219.
Astuti, I., & Kurniawan, M. A. (2022). Analisis Tingkat Literasi Digital Masyarakat Desa Dalam Menangkal Hoaks. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 2(3), 45–54.
Baratiah, E., & Prasetyo, Z. K. (2023). Cyberbullying dan Perlindungan Anak di Era Digital: Kajian Etika dan Literasi. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 90–98.
Fitriyani, R., & Rahardjo, W. (2020). Pendidikan Literasi Digital dalam Menumbuhkan Kewargaan Digital Peserta Didik. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN dan Sosial Budaya, 4(1), 18–30. https://doi.org/10.31538/ccj.v4i1.146
Hasibuan, A. A., & Purba, S. A. (2023). Partisipasi Komunitas dalam Meningkatkan Literasi Keamanan Siber: Studi di Kelurahan Kota. Jurnal Komunikasi dan Penyuluhan, 21(1), 67–78.
Hidayatullah, S. (2020). Peran Pendidikan dalam Mengembangkan Literasi Digital Generasi Muda. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 25(3), 112–122.
Kusuma, D. A., & Pratiwi, M. D. (2022). Digital Citizenship dan Etika Bermedia Sosial: Perspektif Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(2), 177–188. https://doi.org/10.21831/jpkn.v7i2.50942.
Lestari, N. S., & Sari, A. D. (2021). Pengaruh Pelatihan Literasi Digital Terhadap Kesadaran Keamanan Data Pribadi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UNIMMA, 4(1), 101–110.
Mulyana, D., & Rachmawati, Y. (2023). Literasi Digital dan Partisipasi Sosial Remaja dalam Menghadapi Konten Negatif. Jurnal Ilmu Komunikasi, 21(1), 40–52. https://doi.org/10.24002/jik.v21i1.7890.
Pratiwi, N. R., & Yuniarti, D. (2021). Kesiapan Masyarakat dalam Menghadapi Ancaman Keamanan Siber: Perspektif Literasi Digital. Jurnal Keamanan Informasi Indonesia, 3(2), 55–63.
Putri, I. M., & Nugraheni, R. (2022). Penguatan Etika Digital Melalui Media Sosial Edukatif. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan, 10(2), 99–110.
Rahmawati, R., & Lubis, M. (2020). Peningkatan Literasi Digital Berbasis Komunitas di Daerah Tertinggal. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat (Indonesian Journal of Community Engagement), 6(2), 190–198.
Rizky, F., & Yuliana, R. (2023). Literasi Siber dan Kesiapsiagaan Remaja dalam Menghadapi Ancaman Online. Jurnal Studi Sosial dan Humaniora, 7(1), 25–34.
Sari, W. D., & Herlina, N. (2019). Pengembangan Modul Literasi Digital untuk Pemuda. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 44–53.
Setiawan, H., & Amalia, S. (2023). Strategi Penguatan Literasi Digital Melalui Program PKM. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(1), 88–95.
Susanti, R., & Mahardika, H. (2020). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Edukasi Etika Digital. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 9(2), 101–109.
Wulandari, T., & Fitriani, D. (2022). Kewargaan Digital dan Pendidikan Etika dalam Kurikulum Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(2), 77–86.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sevaka : Hasil Kegiatan Layanan Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




