Edukasi Prilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui UKS

Authors

  • Ryan Agus Faisal Hasibuan Institut Teknologi dan Kesehatan Ika Bina, Rantauprapat, Indonesia
  • Fitriyani Nasution Institut Teknologi dan Kesehatan Ika Bina, Rantauprapat, Indonesia
  • Selfira Dewi Arimbi Institut Teknologi dan Kesehatan Ika Bina, Rantauprapat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.62027/sevaka.v3i4.585

Keywords:

PHBS, UKS, Health education, elementary students, Clean and Healthy Behavior

Abstract

Clean and Healthy Living Behavior (PHBS) is a strategic effort to improve public health from an early age. Elementary schools are ideal environments to instill PHBS values because children are at a developmental stage where habits are easily shaped. However, observations show that many students still have poor hygiene habits, such as not washing hands properly, consuming unsafe snacks, and neglecting school cleanliness.This PHBS education activity through the School Health Program (UKS) aims to improve students’ knowledge, attitudes, and healthy living practices. The implementation methods include interactive health education, handwashing demonstrations, environmental cleanliness simulations, and classroom cleanliness competitions. The evaluation results show a significant increase in students’ PHBS knowledge from 56% to 92%, accompanied by positive behavioral changes such as regular handwashing and proper waste disposal. This program demonstrates that an educational approach through UKS is effective in fostering clean and healthy living habits among elementary school students. It is expected that similar programs will continue sustainably with the involvement of teachers, health workers, and parents to create a healthy and supportive school environment for children’s growth and development.

References

Anwar, R., & Rahayu, L. (2021). Peningkatan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat melalui Program UKS di Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kesehatan Masyarakat, 5(2), 145–153.

Arifin, S., & Nursalam. (2020). Edukasi Kesehatan pada Anak Sekolah Dasar untuk Meningkatkan PHBS di Lingkungan Sekolah. Jurnal Keperawatan Indonesia, 23(1), 67–75.

Astuti, D. W., & Riani, P. (2022). Pengaruh Edukasi PHBS terhadap Pengetahuan dan Sikap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Promosi Kesehatan, 10(3), 201–210.

Dewi, F., & Lestari, S. (2021). Peran UKS dalam Penerapan Program PHBS di Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 12(1), 55–63.

Hidayah, N., & Prasetyo, E. (2020). Implementasi Pembelajaran Interaktif dalam Edukasi Perilaku Hidup Bersih dan Sehat di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(2), 88–98.

Indriyani, T., & Kusuma, H. (2019). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Peningkatan Perilaku Cuci Tangan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kesehatan Komunitas, 14(3), 221–228.

Kurniawati, A., & Puspitasari, M. (2021). Evaluasi Penerapan PHBS di Sekolah Dasar melalui Kegiatan UKS. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7(4), 312–320.

Maulana, F., & Nuraini, I. (2020). Pemberdayaan Dokter Kecil dalam Program PHBS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kesehatan, 6(1), 45–54.

Nugroho, D., & Sari, A. (2022). Penerapan PHBS di Sekolah Dasar sebagai Upaya Pencegahan Penyakit Menular. Jurnal Kesehatan Lingkungan, 18(2), 134–142.

Purnamasari, L., & Wulandari, D. (2021). Pengaruh Edukasi Kesehatan terhadap Perilaku Kebersihan Diri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kesehatan Anak, 4(1), 50–58.

Rahmawati, I., & Setyawan, H. (2019). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat pada Anak Sekolah Dasar di Wilayah Pesisir. Jurnal Kesehatan Masyarakat Indonesia, 14(3), 175–183.

Sari, P. D., & Wulandari, Y. (2021). Efektivitas Pendidikan Kesehatan terhadap Perubahan Perilaku Hidup Sehat Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Promosi Kesehatan Indonesia, 16(1), 27–36.

Susanti, N., & Handayani, E. (2020). Peran Guru dalam Menanamkan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 99–108.

Utami, D., & Mahmudah, R. (2022). Strategi Penguatan UKS dalam Pembentukan Karakter Sehat Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sehat, 8(1), 12–20.

Wahyuni, R., & Hartono, B. (2021). Hubungan Pengetahuan dan Sikap dengan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat pada Siswa SD. Jurnal Keperawatan Komunitas, 5(2), 89–97.

Yuliani, T., & Hasanah, R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Aktif untuk Meningkatkan PHBS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kesehatan Anak Indonesia, 3(1), 25–34.

Downloads

Published

2025-12-04

How to Cite

Ryan Agus Faisal Hasibuan, Fitriyani Nasution, & Selfira Dewi Arimbi. (2025). Edukasi Prilaku Hidup Bersih Dan Sehat (PHBS) Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui UKS. Sevaka : Hasil Kegiatan Layanan Masyarakat, 3(4), 10–18. https://doi.org/10.62027/sevaka.v3i4.585

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.