Sosialisasi Penerapan Aplikasi Mobile Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Mahasiswa Sistem Informasi
DOI:
https://doi.org/10.62027/sevaka.v2i4.522Keywords:
Socialization, Mobile Application, English Learning, Students, Information SystemsAbstract
This study aims to analyze the socialization process of implementing a mobile application for English language learning among Information Systems students and to evaluate the effectiveness of the socialization. The research employs a descriptive qualitative method, collecting data through observation, interviews, questionnaires, and documentation. The subjects consist of 30 students purposively selected based on their interest and readiness to participate in the socialization. The socialization process includes material delivery, application demonstration, and brief training. Results show an increase in students’ positive perceptions regarding the ease of use and benefits of the application in supporting English learning. Additionally, students’ learning interest significantly improved after the socialization. The effectiveness evaluation reveals that the delivered material is easy to understand, and the interactive methods successfully engage student enthusiasm. The usage of the mobile application among students notably increased, both in terms of downloads and routine usage frequency. However, some challenges remain related to motivation for consistent application use, which should be addressed in future development and socialization efforts. This study recommends enhancing technical support and motivation strategies to encourage sustainable adoption. Thus, implementing mobile applications in English learning can be an effective alternative to improve learning quality in the digital era.
References
Andriani, S., & Prabowo, H. (2021). “Pengaruh Sosialisasi Teknologi Terhadap Minat Mahasiswa dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Aplikasi Mobile.” Jurnal Pendidikan dan Teknologi Informasi, 6(2), 99-110.
Dewi, N. K., & Putra, I. G. (2020). “Implementasi Aplikasi Mobile dalam Pembelajaran Bahasa Inggris: Studi Kasus di Universitas X.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra, 11(1), 44-53.
Fadilah, R., & Utami, S. (2019). “Evaluasi Penerapan Mobile Learning pada Mata Kuliah Bahasa Inggris.” Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 20(4), 215-224.
Hidayat, A., & Sari, M. (2022). “Analisis Efektivitas Aplikasi Mobile Learning pada Pembelajaran Bahasa Inggris di Perguruan Tinggi.” Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 18(1), 58-67.
Kurniawan, D., & Rahayu, P. (2020). “Persepsi Mahasiswa terhadap Penggunaan Aplikasi Mobile dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris.” Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris, 9(3), 120-130.
Lestari, M., & Wibowo, E. (2021). “Sosialisasi dan Adopsi Teknologi Pembelajaran Mobile pada Mahasiswa.” Jurnal Sistem Informasi dan Teknologi Informasi, 7(2), 76-85.
Ningsih, R., & Firmansyah, D. (2019). “Pengaruh Sosialisasi terhadap Keberhasilan Implementasi Aplikasi Mobile Learning.” Jurnal Teknologi Pendidikan, 16(3), 90-99.
Sari, D., & Santoso, B. (2020). “Pengaruh Sosialisasi dan Pelatihan terhadap Penggunaan Aplikasi Mobile di Lingkungan Kampus.” Jurnal Pendidikan dan Teknologi Informasi, 5(1), 45-54.
Nazir, M. (2014). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Fitriani, D., & Santosa, R. (2020). “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Mobile terhadap Motivasi Belajar Bahasa Inggris Mahasiswa.” Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(3), 145-158. https://doi.org/10.1234/jtp.v22i3.2020
Handayani, L., & Prasetyo, H. (2019). “Efektivitas Sosialisasi Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Mobile Learning.” Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 15(2), 88-98.
Kusuma, A., & Wibowo, A. (2021). “Adopsi Aplikasi Mobile sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris di Perguruan Tinggi.” Jurnal Sistem Informasi dan Teknologi, 8(1), 23-35.
Rahman, F., & Putri, M. (2018). “Analisis Persepsi Mahasiswa terhadap Penggunaan Aplikasi Mobile dalam Pembelajaran Bahasa Inggris.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, 10(1), 50-62.
Santika, R., & Dewi, S. (2022). “Evaluasi Penggunaan Aplikasi Mobile dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Mahasiswa Sistem Informasi.” Jurnal Pendidikan Informatika, 9(4), 112-120.
Wulandari, E., & Hidayat, T. (2020). “Peran Sosialisasi dalam Penerapan Teknologi Pembelajaran Digital di Perguruan Tinggi.” Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 17(1), 34-42.
Yulianti, S., & Hartono, D. (2019). “Pengaruh Media Pembelajaran Mobile terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 13(3), 70-79.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Munir, M. (2014). Teknologi Pembelajaran: Konsep dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Pers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sevaka : Hasil Kegiatan Layanan Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.